Jak poznawano naszą planetę czyli – HISTORIA ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH.

"Ahoj Wilki Morskie !" – takimi słowami zostały przywitane dzieci na zajęciach z niezwykle pasjonującej i burzliwej historii odkryć geograficznych.

Zanim jednak panie prowadzące, przebrane w stroje XVIII-wiecznych korsarzy przystąpiły do sedna spotkania, zapoznały dzieci za pomocą prezentacji zdjęciowej z wyglądem kuli ziemskiej, rozkładem kontynentów i kierunków świata. Mali studenci dowiedzieli się przy tej okazji, że naszą planetę zamieszkują ludzie różnej rasy, koloru skóry i obyczajowości oraz że na obu półkulach istnieją znaczne różnice klimatyczne i czasowe. Przytoczone zostały również wierzenia ludzi starożytnych dotyczące kształtu i wyglądu ziemi, a dzieciom najbardziej podobało się legendarne wyobrażenie naszej planety jako półkuli lub dysku podtrzymywanego przez olbrzymie słonie stojące na równie olbrzymich żółwiach.

Ponieważ jedną z przyczyn odkryć geograficznych (obok ciekawości świata i chęci podróżowania, a także zdobycia złota, którego zaczęło w ówczesnej Europie brakować) było znalezienie morskiej drogi do Indii, a tym samym dostępu do wspaniałych i jakże potrzebnych do konserwowania i ulepszania smaku żywności przypraw, mali studenci mogli osobiście powąchać, a nawet odrobinkę spróbować, jak smakują m. in. goździki, curry, imbir, cynamon, czarny pieprz czy czerwona papryka. Miały także możliwość dotknąć, a nawet założyć jedwabne i atłasowe orientalne tkaniny, podobne do tych, jakie w dawnych czasach sprowadzali kupcy i żeglarze z dalekich krajów. Furorę zrobiło oryginalne, 5-cio metrowe hinduskie sari, które  każda dziewczynka przy pomocy pań prowadzących mogła na siebie założyć, stając się na chwilę prawdziwą hinduską księżniczką.

Po tych kulinarnych i modowych "eksperymentach" dzieci zapoznały się z dawnymi przyrządami do nawigacji i pomiaru szerokości geograficznej, takimi jak kompas, busola, luneta, czy astrolabium, a także starymi mapami. Mali studenci mogli zobaczyć również, jak dawniej wyglądały statki, zwłaszcza żaglowce zwane galeonami, które odegrały istotną rolę w przemierzaniu mórz i oceanów w celu odkrycia nowych lądów oraz dowiedzieć się, z jakich osób składała się załoga i jakie funkcje na pokładzie pełniła każda z nich.

Następnie dzieci zapoznały się z techniką żeglarską Wikingów (którzy uznani zostali za pierwszych odkrywców, oni też jako pierwsi w historii dopłynęli do Ameryki), zwłaszcza z wyglądem ich słynnych i zwinnych łodzi, a także dowiedziały się o sławetnej podróży włoskiego kupca Marco Polo do Chin. Przy tej okazji mali studenci mogli zobaczyć na mapie, jak rozległym państwem są Chiny, jak wyglądał ten kraj, jego mieszkańcy i jego władca, a także tradycyjne stroje chińskie w czasach Marco Polo i jak obecnie prezentuje się Państwo Środka.  Dzieci poznały również historię kierowanych przez Henryka Żeglarza (nota bene nie będącego nigdy na morzu) wypraw do wybrzeży Afryki, dowiadując się równocześnie, gdzie leży ten kontynent, jak wyglądają jego mieszkańcy, a także zwierzęta i roślinność tam występująca.

I wreszcie przyszedł czas na Krzysztofa Kolumba i historię kierowanych przez niego wypraw. Dzieci mogły zobaczyć, jakimi statkami ten odkrywca podróżował i jakie lądy "niechcący" odkrył szukając drogi do Indii oraz dowiedzieć się dlaczego nazwał on mieszkańców owych ziem Indianami. Mali studenci zapoznali się także z wyprawami włoskiego żeglarza Amerigo Vespucciego, na cześć którego nazwano nowoodkryty kontynent, oraz zobaczyli mapę Ameryki Północnej i Południowej. Następnie była mowa o Magellanie i jego podróży dookoła świata, a także Vasco Da Gamie, który jako pierwszy odnalazł morską drogę do Indii. Przy tej okazji dzieci zobaczyły, gdzie leżą Indie, jak wyglądają mieszkańcy tego dalekiego i orientalnego kraju, jak wyglądają ich stroje i biżuteria (dziewczynki mogły osobiście przymierzyć hinduską biżuterię, zwłaszcza mieniące się różnymi barwami i pięknie dźwięczące bransoletki), oraz jakie zwierzęta i rośliny tam występują.

Ostatnim zaprezentowanym odkrywcą był angielski żeglarz James Cook, a dzieci dowiedziały się o odkryciu kolejnego kontynentu – Australii, a także o jego rdzennych mieszkańcach Aborygenach, misiach koala, kangurach i bajecznych australijskich plażach.

Nie mogło zabraknąć także ciekawostek na temat piratów, którzy po odkryciach geograficznych wzmogli swoją aktywność, budząc strach na wodach całego globu. Oczywiście najbardziej znanym przez dzieci piratem był sympatyczny, choć nieco nieudolny Jack Sparrow z filmowej serii "Piraci z Karaibów", ale mowa była także o prawdziwym najsłynniejszym korsarzu – Czarnobrodym, o statkach pirackich, abordażu i typowych cechach dobrze "szanującego" się pirata, takich jak broda, kolczyk w uchu, opaska na oku, kulawa noga czy beczułka rumu. Przy tej okazji dzieci, zwłaszcza chłopcy mogli założyć na głowę kapelusz korsarski lub piracką chustę. Wszystkie dzieci otrzymały także do pokolorowania rysunek śmiesznego pirata, a zadaniem specjalnym było wymyślenie swojemu korsarzowi iście pirackiego imienia i pseudonimu.

Na zakończenie mowa była o Inkach, Majach i Aztekach, których cywilizacje odkryli (ale niestety i doszczętnie zniszczyli) Europejczycy wraz z dotarciem do Ameryki. Dzieci dowiedziały się o tym, jak wyglądało życie codzienne Indian przed przybyciem najeźdźców, ich wspaniałe świątynie i miasta (z tajemniczym Machu Picchu na czele), obyczaje, sztuka, a także stroje i biżuteria. Mali studenci mogli zobaczyć, jak naprawdę wyglądała Pocahontas, jakie warzywa i zwierzęta hodowali Indianie, i które z nich przejęli Europejczycy (np. pomidor, czy indyk), jak wyglądała lama, jak wyglądał wyrób czekolady, z czego słynęli Aztekowie, a także tortilly, która była typowym azteckim posiłkiem.  Dzieci mogły także zobaczyć i przymierzyć biżuterię indiańską, podobną do tej, jaką nosiły ludy Ameryki Środkowej i Południowej.

NextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnail
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg21.png22.jpg23.jpg24.jpg25.jpg26.jpg27.jpg28.jpg29.JPG30.jpg31.jpg32.jpg33.jpgEl Castillo, Chichen Itza, Yucatan, Mexico35.jpg36.jpg37.jpg38.jpg